ARRL 10m contest 2013

Poslední KV závod OL5M sezoně 2013

 

Dlouho jsem se rozhodoval, zdali se mám zúčastnit posledního „velkého“ závodu na krátkých vlnách. Zdraví ještě není od SSB části CQ WW Contestu takové, abych mohl závod odjet naplno a měl z toho radost a dobrý pocit. I z toho důvodu jsem vypustil OK/OM contest i CW část CQ WW contestu. Předpovědi počasí a obrázky z kamery na Zakletém vrchu však způsobily, že jsem se rozhodl doslova na poslední chvíli a v pátek odpoledne jsem sbalil vše potřebné a vyrazil na contestové QTH. Nakonec se ukázalo, že to byla ta největší chyba…

Celý týden se střední Evropa „topila“ ve smogu a teploty byly mrazivé. Na horách však bylo jasno a slunečno s teplotami okolo 8°C. I to mě přesvědčilo, že jsem se rozhodl sestavit a použít 6el. OWu, která byla ještě do tmy ve výšce 32m. Tady končí všechna pozitiva a nastává opak. Po postavení zařízení a prvním zapnutí odpadly 3 lopatky jednoho z ventilátorů koncového stupně. Oprava vcelku jednoduchá – jeho odpojení a demontáž. Poté jsem zjistil, že jeden ze dvou počítačů, které jsem si vzal, nežije. I to se dá vyřešit – nebudu ho potřebovat. Večer již všechno fungovalo (dokonce i SW byl nastaven) a po předchozí noci, kterou jsem probděl za volantem při návratu z OE, jsem se těšil na dlouhý spánek. Další mínus – vzal jsem si péřový spacák, ale dětský. Dobrá – přidám na topení a spacákem se jen přikryju…  Času na spánek je dost, vždyť pásmo 10m se na kopci normálně otevírá cca hodinu před východem slunce. V prosinci tedy okolo 5hod UT. Probudil jsem se okolo třetí hodiny a pásmo již bylo plné stanic, které předávaly dost velká čísla počtu spojení. Způsobila to právě ta teplotní inverze! Zhruba půl hod po začátku nastal kolaps deníku TR4W a přenesení dat do Wintestu se nepovedlo. Rozhodl jsem se tedy pokračovat v TR4W. Od té doby již fungoval tak, jak jsem býval zvyklý. Spojení pěkně přibývala, ale bohužel díky „Es“ce, jen stanicím dole… Na kopci to zase bylo trápení. Sice od rána pěkně chodila Austrálie, Asie a přes východ (dlouhou cestou) i jižní Amerika, což přineslo na začátek dost násobičů, ale to malý počet spojení nenahradilo. Dopoledne si však druhý ntb stáhnul od pana Gatese nějaké aktualizace XPček, což jsem přehlédl a bylo hotovo! Počítač si hodinu žil svým vlastním životem! Poté bohužel odešlo klíčování TRXu a již nemělo smysl to dále prodlužovat. Venku už zdaleka nebyla inverze a teplota velmi rychle spadla na -5°C. Pro provoz lyžařského střediska to byla výborná zpráva, protože byla okamžitě spuštěna všechna sněhová děla. Navíc začalo jemně mrholit a anténu jsem spouštěl ze stožáru na poslední chvíli, kdy již byla obalená mnoha kilogramy ledu. V klidu jsem všechno rozebral, anténu uklidil a zařízení připravil na odvoz. Tím to však neskončilo… Cestou dolů se porouchal sněžný skútr a plně naložené saně jsme k autu dopravili pomocí čtyřkolky na pásech. Konečně cesta domů! Jenže dole pod kopcem byly všechny silnice pokryté silnou vrstvou ledovky a příkopy, louky a pole okolo silnic byly plné aut. Cestu, která trvá zhruba 40min, jsem se „čtyřkolkou“ a s velkou opatrností ujel za necelé dvě hodiny.

Výsledek, který by v době slunečního minima stačil na vítězství v EU, tentokrát pošlu pouze jako Checklog.

Letošní KV sezóna se tedy moc nepovedla…

 

Pokud jste se dočetli až sem, můžete si ve fotogalerii prohlédnout, obrázky z páteční inverze v Orlických horách.

 

16. 12. 2013                        Vojta – OK1GI